HOW TO
ΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΕ ΤΟ ΣΚΛΗΡΟ ΣΑΣ ΔΙΣΚΟ
0

ΕΠΙΣΚΕΥΑΣΤΕ ΤΟ ΣΚΛΗΡΟ ΣΑΣ ΔΙΣΚΟ

από Yiannis Patrikos28 Αυγούστου 2015
Ένας κατεστραμμένος controller στην πλακέτα του δίσκου μπορεί να σημάνει παρόμοια μοίρα για τα δεδομένα σας. Κι όμως, υπάρχει λύση, αρκεί να πιάνουν τα χέρια σας...
ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ

Αρκετά δύσκολο (εμπειρία στο λύσιμο πλακετών και ηλεκτρονικών απαραίτητη)

ΤΙ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΟΥΜΕ

• Πανομοιότυπος δίσκος με αυτόν που καταστράφηκε. Προσοχή! Εάν τα στοιχεία του υγιούς δίσκου διαφέρουν, υπάρχει σοβαρή περίπτωση να καταστρέψετε τον παλιό αντί να τον φτιάξετε.
• Για την απόσπαση της πλακέτας, θα χρειαστείτε ένα κατσαβίδι Torx.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΠΡΟΕΙΔΟΠΟΙΗΣΗ! Πρέπει να ξέρετε πως εάν ακολουθήσετε οποιοδήποτε από τα βήματα αυτής της διαδικασίας, παραιτείστε αυτομάτως του δικαιώματος εγγύησης. Τόσο η Seagate, όσο και οι άλλες εταιρείες, δεν εγκρίνουν τις μεθόδους που περιγράφονται εδώ, ούτε πρόκειται να δεχτούν την αντικατάσταση ενός αποσυναρμολογημένου δίσκου.
Η προσέγγιση αυτή είναι ακραία και πρέπει να αποτελεί μία από τις έσχατες λύσεις ανάκτησης δεδομένων από το χρήστη.

Κάθε σκληρός δίσκος θα μας εγκαταλείψει, αργά ή γρήγορα – αυτό είναι αναπόφευκτο και όλοι πρέπει να συμφιλιωθούμε με την ιδέα. Φυσικά, οι περισσότεροι έχουμε προνοήσει, κρατώντας αντίγραφα των δεδομένων μας, για κάθε ενδεχόμενο. Ή μήπως όχι; Για να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, στην πραγματικότητα, η πλειονότητα των χρηστών υπολογιστή δεν είναι προετοιμασμένη για ένα τέτοιο απρόοπτο και πολύ συχνά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με την πραγματικότητα: την ανάγκη ανάκτησης δεδομένων από δίσκο που έχει πάψει να λειτουργεί. Στις περισσότερες περιπτώσεις, όταν ένας δίσκος βρίσκεται στα τελευταία του, παρέχει κάποιες προειδοποιητικές ενδείξεις, όπως σφάλματα ανάγνωσης ή εγγραφής, προβλήματα αναγνώρισης κατά την εκκίνηση ή ακόμη και μηχανικές ενδείξεις, όπως αδικαιολόγητος θόρυβος.
Επομένως, όταν ο δίσκος σας αρχίσει να συμπεριφέρεται… αλλοπρόσαλλα, παράγοντας επαναλαμβανόμενους θορύβους, είναι η κατάλληλη στιγμή (ή καλύτερα η τελευταία ευκαιρία σας) για εκείνο το back-up που σχεδιάζατε.

Κατά λάθος διαγραφή. Πάλι τα ίδια; 

Δεδομένα που διαγράφηκαν από λάθος, ακόμη και μετά από format ή partitioning του δίσκου, πιθανόν να βρίσκονται ακόμη επάνω στην επιφάνειά του και να μπορούν να ανακτηθούν. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι είτε να σταλεί ο δίσκος σε κάποια αρμόδια εταιρεία που ειδικεύεται στην ανάκτηση δεδομένων είτε να χρησιμοποιήσετε εσείς κάποιο πρόγραμμα, όπως το Easy Recovery της Ontrack. Αμφότερες οι επιλογές, όμως, είναι αρκετά ακριβείς – η Home έκδοση του Easy Recovery κοστίζει περίπου € 89. Φυσικά, αυτό το κόστος είναι μηδαμινό μπροστά στην ανάκτηση των πολύτιμων δεδομένων σας, όμως τι συμβαίνει όταν ο δίσκος πάψει εντελώς να λειτουργεί; Εταιρείες όπως η Ontrack, παρέχουν εξειδικευμένες υπηρεσίες ανάκτησης, αφαιρώντας τα platters του δίσκου και εγκαθιστώντας τα σε έναν άλλο, μέσα σε ένα καθαρό από σωματίδια δωμάτιο. Αυτή η διαδικασία είναι βέβαια ακόμη πιο δαπανηρή.

Όταν ο δίσκος αρχίζει να νοσεί, εμφανίζει τα ανάλογα συμπτώματα. Αρωγός στην εποπτεία, άρα και την προστασία του, είναι η τεχνολογία S.M.A.R.T. (ή αλλιώς Self Monitoring Analysis and Reporting Technology). Ενεργοποίηση του S.M.A.R.T. γίνεται μέσα από το BIOS, μόνο που για να πάρετε τις απαραίτητες πληροφορίες, πρέπει να εγκαταστήσετε κάποιο λογισμικό εποπτείας. Ανάμεσα στα διαθέσιμα προγράμματα, προτείνεται το HDDLife (www.hddlife.com), το οποίο παρέχεται σε δοκιμαστική έκδοση 14 ημερών, ή δωρεάν ως plug-in στο Google Desktop.

Όταν ο δίσκος αρχίζει να νοσεί, εμφανίζει τα ανάλογα συμπτώματα. Αρωγός στην εποπτεία, άρα και την προστασία του, είναι η τεχνολογία S.M.A.R.T. (ή αλλιώς Self Monitoring Analysis and Reporting Technology). Ενεργοποίηση του S.M.A.R.T. γίνεται μέσα από το BIOS, μόνο που για να πάρετε τις απαραίτητες πληροφορίες, πρέπει να εγκαταστήσετε κάποιο λογισμικό εποπτείας. Ανάμεσα στα διαθέσιμα προγράμματα, προτείνεται το HDDLife (www.hddlife.com), το οποίο παρέχεται σε δοκιμαστική έκδοση 14 ημερών, ή δωρεάν ως plug-in στο Google Desktop.

Αλλαγή πλακέτας 

Η μέθοδος αυτή είναι οικονομικότερη, αλλά δεν σας εγγυώμαστε πως πρόκειται να λειτουργήσει με κάθε μοντέλο δίσκου. Αυτό συμβαίνει επειδή η αρχική αιτία που προκάλεσε το πρόβλημα ποικίλλει. Επίσης, οφείλουμε να σας προειδοποιήσουμε πως η παρακάτω διαδικασία ακυρώνει την εγγύηση.
Η αφορμή για το συγκεκριμένο άρθρο δόθηκε όταν ένας συνάδελφος στην εταιρεία, ανοίγοντας το PC του, άκουσε έναν κρότο, τον οποίο ακολούθησε λίγο αργότερα μία γαλάζια λάμψη. Από την εξέταση του προβλήματος, προέκυψε ότι ένα από τα ολοκληρωμένα κυκλώματα της πλακέτας του controller του δίσκου είχε καταστραφεί, αρκετά θεαματικά μάλιστα (η λάμψη που λέγαμε πιο πάνω). Όχι μόνο είχε αφήσει ένα μαύρο αποτύπωμα επάνω στο κουβούκλιο του κουτιού όπου ήταν βιδωμένος ο δίσκος, αλλά είχε τρυπήσει την ίδια την πλακέτα. Όταν μάλιστα αφαιρέσαμε το PCB, είδαμε πως ακόμη και το μεταλλικό περίβλημα του δίσκου (το τμήμα χωρίς την πλακέτα καλείται Head Disk Assembly ή HDA εν συντομία) είχε χτυπηθεί. Ήταν φανερό, λοιπόν, πως ο δίσκος μόνο σε καλή κατάσταση δεν βρισκόταν. Έχοντας στην κατοχή μας έναν πανομοιότυπο δίσκο (ίδιο μοντέλο, μέγεθος, χωρητικότητα και firmware), σκεφτήκαμε να πειραματιστούμε. Αφού αφαιρέσαμε την πλακέτα του controller από τον κατεστραμμένο δίσκο, δανειστήκαμε το PCB του υγιούς δίσκου. Προς έκπληξή μας, ο δίσκος όχι μόνο εκκίνησε, αλλά κατορθώσαμε να ανακτήσουμε όλα τα περιεχόμενά του, οπότε καταλήξαμε στο ότι η ζημιά πρέπει να είχε περιοριστεί στην πλακέτα και μόνο. Η διαγνωστική σουίτα της Seagate επιβεβαίωσε τις ανωτέρω υποθέσεις.

  • Εξετάστε το δίσκο για εξωτερικά σημάδια ζημιάς. Εδώ είναι εμφανές πως αιτία του προβλήματος είναι το ολοκληρωμένο κύκλωμα που έχει καεί. Πάντως, η ζημιά δεν είναι πάντοτε τόσο προφανής, οπότε αξίζει να προσέξετε και την άλλη πλευρά του PCB.
  • Σημειώστε τον αριθμό παρτίδας και το firmware κάθε δίσκου. Πρέπει να είναι ταυτόσημα, αλλιώς οι πλακέτες τους πιθανότατα δεν θα είναι συμβατές. Οι πληροφορίες που χρειάζεστε βρίσκονται συνήθως επάνω στο αυτοκόλλητο του δίσκου.
  • Ξεκινάτε ξεβιδώνοντας το σκληρό δίσκο. Προσοχή! Δεν θα χρειαστεί να αφαιρέσετε ολόκληρο το δίσκο από το προστατευτικό του περίβλημα. Αυτό που μας ενδιαφέρει εδώ, δηλαδή η πλακέτα, βρίσκεται στο πίσω μέρος.
  • Με το Torx κατσαβίδι ξεβιδώστε τις βίδες και αφαιρέστε την πλακέτα. Από κάτω θα βρείτε ένα στρώμα αφρώδους μονωτικού υλικού. Θυμηθείτε να το τοποθετήσετε κάτω από τη νέα πλακέτα, πριν τη βιδώσετε. Τώρα δείτε αν ο δίσκος λειτουργεί…

Αρχίζει το ξεβίδωμα 

Τι κάνετε, λοιπόν, αν επιμένετε κι εσείς να δοκιμάσετε κάτι παρόμοιο; Πρώτα απ’ όλα, θα χρειαστείτε έναν πανομοιότυπο δίσκο με αυτόν που εμφάνισε το πρόβλημα – το ιδανικό θα είναι να ταυτίζεται και η έκδοση του firmware, την οποία θα βρείτε επάνω στο αυτοκόλλητο της επάνω επιφάνειας. Βεβαιωθείτε ότι οι αριθμοί παρτίδας είναι ίδιοι, γιατί μία ασύμβατη πλακέτα –εκτός του ότι απλώς δεν θα λειτουργεί– μπορεί να πάθει η ίδια ζημιά ή να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα στο δίσκο.
Εκτός από τη νέα πλακέτα, θα χρειαστείτε ένα κατσαβίδι Torx (συνήθως μεγέθους 8), για να αφαιρέσετε την προβληματική. Αρκετές θήκες πολυεργαλείων περιλαμβάνουν κεφαλές Torx διάφορων μεγεθών. Αφού προετοιμαστείτε απέναντι στο στατικό ηλεκτρισμό (για παράδειγμα, με κάποιο αντιστατικό βραχιόλι), ξεβιδώστε με προσοχή το κύκλωμα ελέγχου. Όπως και στην περίπτωση μίας mainboard, αποφύγετε να σφίξετε υπερβολικά τις βίδες, για να μη ραγίσει η πλακέτα. Αν το πρόβλημα βρίσκεται σε άλλο κομμάτι, όπως το μοτέρ περιστροφής, θα πρέπει να καταφύγετε σε άλλες μεθόδους. Πάντως, αν έχετε επιλέξει το κατάλληλο PCB, δεν χάνετε κάτι με μία δοκιμή.

Θα πρέπει, επίσης, να σας πούμε ότι όταν ρωτήσαμε την ίδια τη Seagate για το αν ήταν δυνατό να προμηθευτούμε μία ανταλλακτική πλακέτα, πήραμε την απάντηση πως ο δίσκος θα πρέπει να σταλεί αρτιμελής στο Τμήμα Εξυπηρέτησης. Αυτό σημαίνει ότι εάν ο δίσκος έχει ανοιχτεί ή εν μέρει αποσυναρμολογηθεί, χάνει την εγγύησή του, οπότε η Seagate (και κάθε εταιρεία άλλωστε) δεν είναι σε θέση να παράσχει ανταλλακτικά εξαρτήματα. Να σημειώσουμε εδώ πως οι εσωτερικοί δίσκοι της εταιρείας καλύπτονται συνήθως από 5ετή εγγύηση.
Επίσης, μας είπαν ότι αν ένα drive σταλεί εντός εγγύησης, θα αντικατασταθεί και όλα τα δεδομένα του χάνονται.

Επομένως, εάν ο δικός σας δίσκος παρουσιάσει πρόβλημα στο πλαίσιο της εγγύησης και τα δεδομένα του δεν σας απασχολούν, σας προτείνουμε να τον στείλετε για αντικατάσταση. Αν, παρ’ όλα αυτά, τα δεδομένα είναι σημαντικά για εσάς και προτιμάτε να δοκιμάσετε μόνοι σας αντί να το στείλετε σε κάποιον εξειδικευμένο τεχνικό, η μέθοδος που παρουσιάζουμε εδώ ενδέχεται να σας βοηθήσει.
Εσείς, φυσικά, θα φέρετε την αποκλειστική ευθύνη των πράξεών σας, αφού ο κίνδυνος να χάσετε όλα τα δεδομένα είναι υπαρκτός και μάλιστα μεγαλύτερος από το να τα ανακτήσετε.

About The Author
Yiannis Patrikos

Αφήστε μια απάντηση